Kompletný ročník časopisu MELODIE – 17.ročník – 1979

Dnes archivované čísla časopisu MELODIE z roku 1979 pro www.detske-casopisy.cz  digitalizoval damro. Na jeho výzvu o zaslanie obsahu pohotovo reagoval Breta a tak ju dodatočne dopĺňame do príspevku.Veliký dík!

Keďže damro pripravil kompletný príspevok, vrátane informácií a doprovodných obrázkov, publikujeme ho pod jeho pseudonymom. 

Zároveň výzva pre vás! Nemusíte byť aktívnym spolupracovníkom, stačí ak podľa vzoru darma raz za čas pripravíte článok a my ho za vás odpublikujeme.

MELODIE byl český odborně laděný hudební měsíčník vycházející v bývalé ČSSR (později Česku) od roku 1963 do roku 2000, podrobně mapující nejen domácí a zahraniční populární hudbu, ale také jazz. Zpočátku ho vydávalo české vydavatelství Orbis, od roku 1978 Panorama a od roku 1994 agentura Goja. Byl jedním z mála periodik, kterému se dařilo informovat o dění v západní hudební produkci nezávisle a objektivně i v dobách tzv. normalizace. Více se můžete dočíst v článku na tomto webu „MELODIE 2.ročník (1964)“ ze dne 14.3.2018.

MELODIE i přes její velký počet výtisků , až 100.000 kusů, byla „nedostatkovým , podpůltovým „ zbožím.

V 17. ročník byl vedoucím redaktorem ještě  Stanislav Titzl, který v té době oslavil své padesátiny. Redaktory byli  Čestmír Klos, František Horáček a  v redakčním kruhu zasedali mimo jiné  Lubomír Dorůžka, Vlastimil Hála, Oldřich Janota, Sláva Kunst, Jiří Malásek, Jan A. Pacák, Ivan Štědrý , Karel Velebný a další osobnosti z řad hudebníků.  Do Melodie přispívali autoři, zejména : Jiří Černý, Leo Jehne, Petr Dorůžka, Jan Rejžek, Miroslav Heřmanský, Antonín Matzner , Jaromír Tůma a řada dalších.

Čísla časopisu měla 32 číslovaných stránek a lesklou obálku s fotografiemi, která nebyla číslována. Celkem  měl ročník 384 stránek, s obálkami 432 a stál 5 Kč.

Měsíčník MELODIE byl tehdy jediným periodikem, kde se, jak říká hudební publicista Jiří Černý, „nepsalo o tehdejším umění z Británie a Ameriky s pěnou u úst“, takže časopis byl stále sledován ideologickou sekcí Ministerstva kultury a kdoví kým ještě. Bylo to vcelku pochopitelné, vždyť jeho náklad činil bezmála sto tisíc, píše ve svém článku Petr Hrabalik: http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/clanky/216-rozvraceni-melodie-postihy-kapel-a-boom-novych-souboru/

Samozřejmě časopis musel dělat úlitbu, tak jak ostatní tisk uveřejňováním politických článků , zde týkajících se oblasti hudby. Věnoval také velkou část článků, rozhovorů a rozborů hudby ve státech socialistického bloku. Přesto se časopis držel na této úrovni až do doby, než se stal redaktorem Miroslav Kratochvíl v roce 1984. Tehdy šla úroveň časopisu rapidně dolů. Takže někteří redaktoři byli z MELODIE vyhozeni, ti ostatní se zachovali kolegiálně a téměř všichni odešli, přičemž do měsíčníku až do roku 1988 (kdy nastala opět poněkud liberálnější doba) nikdo z nich nenapsal ani řádku. Zděšení čtenářů po přečtení čísla 1 z roku 1984 bylo více než zřejmé. „Ještě prosincové číslo roku 1983 bylo normální,“ říká Ondřej Konrád, „ale ledové číslo roku 1984, to byla katastrofa. Byly tam prázdný neotištěný stránky a nějaký články přetištěný ze sovětských novin. Prostě tragédie.“ Začala doba temna, kdy se v médiích a časopisech objevovaly tehdejší neproblémoví disco umělci a neproblémové skupiny. A samozřejmě se hodně psalo o hudebních klanech, soustředěných kolem svých bossů Janečka, Štaidla a Hanniga, nikoli jako o chobotnicích, které svými chapadly dusí a ždímou českou pop music, ale jako o souborech, které dávají šanci mladým umělcům. Měsíčník MELODIE se začal zlepšovat až někdy kolem roku 1987 a o rok později se vrátil na svou kvalitativní úroveň, kterou míval před rokem 1984,píše Petr Hrabalík. Ale to už je jiná doba.

V 17. ročníku byl tahákem dvanáctidílný seriál Jiřího Černého  : Beatles a jeho desky. Jiří Černý, známý hudební publicista a znalec této skupiny zde seznamuje čtenáře se všemi jejich gramofonovými deskami, jejich vzniku , jejich úspěchu či neúspěchu. Beatles za celou dobu do roku 1979 vydali přes 570 milionů desek.

Časopis na první stránce zahajoval úvodníkem, většinou věnovaný populární hudbě  a   jak by měla vypadat hudební scéna u nás. Pak následoval až třístránkový článek týkající se výročí  nebo hudební události měsíce u nás nebo v socialistických státech..

Ale MELODIE se věnovala také hudebním nástrojům, zvukařům a nástrojům a přístrojům týkající se oblasti hudby populárními krátkými seriály a články. Petr Dorůžka sepsal tři pokračování o elektronice v hudbě:  Ochočené decibely

Časopis cílil svým obsahem  od mládeže k dospělým čtenářům. Rok 1979 byl vyhlášen  Mezinárodním rokem dítěte, tak i k tomu se časopis přispěl články.

Časopis obsahoval hodně fotografií skupin, interpretů , autorů textů a hudby. Na první straně obálky se skvěly hvězdy českého nebe, nechyběl Karel Gott, Nada Urbánková, Petr Novák, Josef Laufer či Spiriruál Kvintet. Zadní strana obálky hostila  zahraniční interprety: Led Zeppelin, Kreis, Czeslaw Niemen, Rod Stewart, Smokie a další.

Nechyběly pravidelné rubriky „ Zprávy z domova“ a „Zprávy ze světa“, kde uváděli autoři krátkými informacemi, včetně fotografií o všem co se dělo kolem hudby, převážně populární.

Vycházela  tabulka hodnocení českých LP a SP gramodesek , rubrika „Co kde se hraje“ umístění interpretů na prvních třech místech hitparád, zejména v západní Evropě a USA, nebyly vynechány ani socialistické státy. A protože to byl hudební časopis, tak zde nechyběly ani texty písníček.

Jiří Černý  navštívil v roce 1979 Londýn a svůj článek : „Londýn 79 českýma ušima“ v 11. čísle uvedl takto: Odhodlán zmenšit během třinácti dní rozdíl mezi představou, jakou si o anglosasské pop music dělám podle desek a časopisů, a jejím skutečným stavem, znovu po pěti letech jsem se vrhnul do Londýna. Jedenáct skupin či sólistů, 22 filmů, jeden muzikál, živé vysílání BBC a prohlídky desek, knih a galerií jsem stihl především fyzicky, v hlavě se mi to chvílemi pletlo. Ted rozplétám, jak umím.

Oblíbená jednostránková rubrika:“Jak já slyším„ si nijak nekladla za cíl přinášet připravenou a promyšlenou kritiku, ale zachycuje jen a jen bezprostřední subjektivní pocity naslouchajícího, vyjadřované okamžitě během ukázky a zaznamenaná na magnetofonový pásek. Zde se vystřídalo 12 interpretů a autorů hudby  a textu F.R. Čech, Zdeněk Rytíř, Oldřich Říha, Jan Vyčítal, Lešek Semelka, Jan Neckář, Michael Kocáb, Vítězslav Hádl, Václav Neckář, František Uhlíř, Eva Svobodová a Martin Kratochvíl.

Ovšem nejnavštěvovanější  rubrikou byl „Malý oznamovatel“, někdy až na dvou stránkách nabízel vše co se dalo sehnat či prodat v oblasti hudby: gramodesky, časopisy, hudební technika, zesilovače, magnetofony, plakáty, zkrátka vše co v té době mnoho z nás shánělo. Tato placená inzerce  byla přetížena, na uveřejnění se čekalo až tři měsíce. Bylo to díky tehdejší výrobní lhůtě časopisu. A také zde šlo sehnat zpěváky a zpěvačky do kapel, autory hudby i textů, zkrátka všechno. Přečtením inzerátů budete mít velký přehled o tom co v té době „letělo“.

O trochu toho hudebního humoru se postaral osvědčený karikaturista  Renčín. Vždy jeden vtípek měsíčně.

Ale nejlépe se seznámíte s obsahem časopisu na úvodní stránce obálky, na náhledech titulních stránek dole. Tento ročník Melodie vám dá velmi dobrý přehled o hudební scéně a nejen naší v roce 1979.

Pokud máš jakoukoliv informaci, která by přispěla k doplnění dalších souvislostí kolem vydání časopisu MELODIE z roku 1979, prosím, napiš ji do KOMENTÁŘE – dolů pod náhledy titulních stránek.

Stáhni si (jako registrovaný uživatel tohoto webu) do svého tabletu, pc nebo notebooku archivované čísla časopisu MELODIE – kliknutím na náhled strany:

Samostatná stránka s odkazy na všechna čísla a tituly časopisů i kreslených seriálů ke stažení (bez náhledů na titulní strany) je viditelná (po přihlášení) v horním menu „STÁHNOUT„.

2 Responses to Kompletný ročník časopisu MELODIE – 17.ročník – 1979

  1. Břetislav Raška napsal:

    Sken Obsahu jsem poslal mailem. Zdar.

    • Totem napsal:

      Vieme pán Raška.:-) A v úvode sme sa Vám za to aj poďakovali. Ešte raz ďakujeme za rýchlu reakciu.

Napsat komentář: Břetislav Raška Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *