Knihovnička VĚTRNÍK – 2.svazeček

MAGAZÍN VĚTRNÍK vyšel v roce 1970 v nákladu 150 000 výtisků a má 68 stran.

Redakce (odpovědný redaktor Jiří Havel,  výtvarný redaktor Karek Franta a technický redaktor Břetislav Klíma) na 3.straně uvedla MAGAZÍN VĚTRNÍK  tučně vytištěnými slovy obsahujícími i nenucenou didaktickou vsuvku: „…ROZHODLI JSME SE, ŽE BY MOHL MÍT SVOU KNIHOVNIČKU, VE KTERÉ BYCHOM BĚHEM ROKU VYDALI NĚKOLIK SVAZEČKŮ. PRVNÍM BYL ROMÁN TARZAN, SYN DIVOČINY. DRUHÝ DNES DOSTÁVÁTE DO RUKOU. JE TO MAGAZÍN (COŽ ZNÁMENÁ SBORNÍK ZÁBAVNÉHO ČTENÍ) VĚTRNÍKU…“

Na straně 63 byla celá polovina stránky věnována výrazné „inzerci“ na samotný časopis VĚTRNÍK:

Magazin Vetrnik_ sv.2_1970

Olga Bezděková – PO STOPÁCH KRESLENÝCH SERIÁLŮ, strana 199-201: „V roce 1970 vydala Mladá fronta sborník zábavného čtení – MagazínVětrníku (Knihovnička Větrníku). Obsahoval sedm krátkých českých kreslených seriálů, jejichž autoři patří k našim nejpopulárnéjším kreslířům: Neprakta, A. Born, K. Franta, J. Schek, O. Sekora, J. Vyčítal. Švandrlík s Nepraktou uvedli šestistránkový barevný humoristický seriál Kopyto a Mňouk pátrají po pachateli s textem umísténým v bublinkách.  Dobrodružná povídka O. Batličky Krádež diamantů se stala podkladem pro kresby Jaromíra Vraštila. Jeho obrázky, rozložené do péti stran, vyšrafované v černobílém provedení, jsou však málo zřetelné. Příběh líčí úspěšné pátrání detektiva po zlodéjích diamantů na diamantovém poli. Podle povídky Stephena Leacocka Oklamán na okeáně nakreslil Adolf Born malé barevné obrázky dvoustránkového seriálu. Svým výrazným rukopisem mistrně zpodobnil karikaturistické figurky groteskního příběhu vystihujícího historky z pirátského života.
Malíř Karel Franta na třech stránkách nakreslil barevné obrázky seriálu Drak. Několika tahy charakterizuje vyjevené tváře hrdinů, jejichž auto, přivázané k papírovému draku, se vznese do vzduchu.
Josef Schek přispěl třístránkovým seriálem Poklad Inků, a tentokrát působí i jako scénárista. Ve svých poutavých kresbách používá pouze černobílé barvy, postavy jsou výrazné, s dobře prokreslenými rysy. Jinak je však děj seriálu schematický, nejasný a nedostatečně vysvětlený.
Ondřeje Sekoru zastupují tři veselé příhody z kresleného seriálu Lovec Animuk, jejichž jednotlivé názvy zní: Nevydařený rybolov lovce Animuka, Jak Animuk chtěl lovit plameňáky, Animuk nachytal želvu na parádu.
Posledním kresleným příběhem je parodie na kovbojky Koláčový Jim a konec tlupy Snake-Billa od karikaturisty J. Vyčítala. Kreslíř používá techniky koláže. Seriál je opatřen bublinkami s textem. Zde je namístě připomenout, že Vyčítal je osvědčeným tvůrcem kreslených vtipů s nerozlučnými bublinkami s textem. Mají zde nezastupitelnou úlohu. Bez nich by vtip ztrácel na účinnosti : kresba i bublinka jsou ve vzácné symbióze. O. Neff konstatuje, že … Vyčítalovy texty patří do „bublinek“ neodmyslitelně a nejen to: je nutno je napsat „vyčítalovským“ typem písma, zdánlivě neohrabaným, jakoby motykou vyrytým.  O jazykové komice v kreslených vtipech Jana Vyčítala vznikla i kratší studie.“

Pro www.detske-casopisy.cz digitalizoval tuhle sběratelskou lahůdku Damro. Veliké díky!

Stáhni si (jako registrovaný uživatel tohoto webu) do svého tabletu, pc nebo notebooku všechny archivované čísla časopisu MAGAZÍN VĚTRNÍK – kliknutím na náhled strany:

Magazin_Vetrnik_1970

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *